تفاوت گودبرداری و خاکبرداری | این دو عملیات ساختمانی را اشتباه نگیرید

تفاوت گودبرداری و خاکبرداری

شناخت تفاوت گودبرداری و خاکبرداری برای آغاز ساخت‌وساز

واژگان مصطلح زیادی در فرایندهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگرچه معنای این واژگان گاهی به یکدیگر نزدیک هستند؛ اما در جزئیات و نکات اساسی معمولا تفاوت‌های زیادی وجود دارد. اصطلاحات گودبرداری و خاکبرداری به‌عنوان فرایندهای خاکی اصلی ساخت‌وساز نیز معمولا به جای یکدیگر به کار می‌روند. درصورتی‌که با تمرکز بیشتر بر این دو نوع فرایند، به خوبی می‌توان تفاوت گودبرداری و خاکبرداری و کاربردهای آن‌ها برای ساخت سازه‌های جدید را متوجه شد. بر همین اساس در این مطلب از تهران پی گستر به تعریف این دو نوع عملیات خاکی و بیان تفاوت‌های بنیادین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چرا شناخت تفاوت گودبرداری و خاکبرداری اهمیت دارد؟

برای اطلاع دقیق از عمق حفاری زمین در زمان ساخت‌وساز چاره‌ای به جز شناخت تفاوت‌های پی‌ کنی و خاکریزی وجود ندارد. هر دو نوع فرایند خاکی عمرانی برای هم‌سطح کردن زمین به کار می‌روند و نقش مهمی در افزایش مقاومت بنا در برابر نیروی کششی زلزله دارند. همچنین برای فونداسیون سازه نیز باید سطح مستحکمی از زمین در دسترس باشد تا بتوان عملیات ساخت سازه را با امنیت کامل شروع کرد.

از سوی دیگر با شناخت عملکرد عملیات خاکی ضمن افزایش امنیت سازه، از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌شود. شما می‌توانید برای دستیابی به اطلاعات کامل‌تری از چگونگی آماده‌سازی بستر خاک برای ساخت بنای جدید، به صفحه گودبرداری ساختمان در سایت تهران پی گستر مراجعه کنید.

خاکبرداری؛ فرایندی تخصصی در زمان ساخت سازه

برای شناخت تفاوت گودبرداری و خاکبرداری باید در ابتدا هر یک از این فرایندها را به طور جداگانه تعریف کرد. خاکریزی (Cutting) به عملیاتی گفته می‌شود که زمین طبیعی را تا عمق 60 سانتی‌متر برای رسیدن به نقطه استاندارد حفر می‌کنند. این فرایند برای از بین بردن پستی و بلندی زمین و هموار کردن آن به کار می‌رود. خاکریزی معمولا در جاده‌سازی و راه‌سازی بیشترین کاربرد را دارد.

 فرایند تخصصی خاکبرداری در زمان ساخت سازه

 

گودبرداری اصلی‌ترین عملیات برای آماده‌سازی بستر ساختمان جدید است

فرایند اصلی برای آماده‌سازی سطح به منظور ساخت سازه جدید کندن پی است. در این نوع عملیات خاک تا محدوده مشخصی از کد موجود زمین تا رسیدن به کد ارتفاع مشخص حفر می‌شود تا بتوان طبقات زیرین یا پی ساختمان را با امنیت کامل احداث کرد.

مهم‌ترین مشخصات پی کنی به‌صورت زیر است:

  • زمین در این فرایند بیشتر از 60 سانتی‌متر حفر می‌شود
  • ضمن هموار کردن زمین برای ساخت پروژه‌های عمرانی به کار می‌رود
  • عمق حفر زمین در این عملیات خاکی از فونداسیون ساختمان‌های مجاور پایین‌تر است

مهم‌ترین تفاوت‌های پی‌کنی و خاکبرداری

پس از آشنایی نسبی با عملکرد فرایندهای خاکی در این بخش به طور کامل تفاوت گودبرداری و خاکبرداری را بررسی می‌کنیم. این دو نوع فرایند با وجود شباهت‌های زیادی که به یکدیگر دارند، در پارامترهایی با هم متفاوت هستند. در ادامه به تمایزهای اصلی بین این دو فرایند خاکی می‌پردازیم.

تفاوت در عمق حفاری؛ اصلی‌ترین تمایز

طبق تعاریف داده شده اولین تفاوت مهم بین خاکریزی و پی کنی عمق حفاری زمین است. در خاکریزی زمین به اندازه 60 سانتی‌متر و در پی کنی زمین عمیق‌تر از 60 سانتی‌متر حفر می‌شود. البته برای ساخت انواع سازه‌ها و متناسب با شرایط خاک می‌توان سطح زمین را بیشتر از 60 سانتی‌متر نیز حفر کرد.

تفاوت در نوع پروژه

با این که خاکریزی فرایندی اصلی و ابتدایی برای تخریب ساختمان‌ها و آماده‌سازی موقعیت مکانی پروژه برای عملیات خاکی دیگر است؛ اما این فرایند بیشتر برای پروژه‌های راه‌سازی به کار می‌رود. درصورتی‌که کندن پی ساختمان فرایندی اختصاصی برای پروژه‌های عمرانی به‌شمار می‌آید.

 فرایند تخصصی خاکبرداری در زمان ساخت سازه

ضرورت امنیت بیشتر در فرایند گودبرداری

معمولا عملیات خاکریزی امنیت بیشتری نسبت به پی کنی دارد؛ زیرا تخریب ساختمان‌ها در سطح صاف زمین انجام می‌شوند. درصورتی‌که گودشدن زمین خطراتی را برای نیروهای انسانی، تجهیزات و سازه‌های مجاور به همراه دارد. فرایند کندن پی سازه با رسیدن به خاک‌های نرم به دو صورت عادی و بحرانی انجام می‌شود. به همین دلیل در شرایط حفر زمین در موقعیت‌های بحرانی خطرات بالقوه زیادی وجود دارند که فرایند پی کنی را حساس‌تر می‌کنند.

استفاده از تجهیزات متفاوت

شناخت تجهیزات مورد نیاز برای فرایندهای خاکی در آگاهی از تفاوت گودبرداری و خاکبرداری اهمیت زیادی دارد. خاکریزی معمولا با بولدوزر برای تخریب انجام می‌شود. درحالی‌که برای گود کردن زمین ماشین‌آلات سنگین کاربردی مانند بیل مکانیکی به کار می‌رود. به‌طورکلی در ابتدا برای پی کنی از ماشین‌های سنگین استفاده می‌شود و در صورت رسیدن به میزان استاندارد، تجهیزات سبک‌تر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نقش خاکبرداری در عملیات تخریب بیشتر است

اصلی‌ترین وظیفه خاکبرداری تخریب سطح با استفاده از ماشین‌آلات تخریب است. این فرایند بر خلاف کندن پی بنا کاری به عمق زمین ندارد و سطح زمین را هموار و صاف می‌کند. به‌ عبارت بهتر خاکریزی وظیفه جابه‌جایی و هموار کردن سطح زمین را بر عهده دارد. در مقابل نقش پی کنی ایجاد بسترهای لازم برای پی ساختمان و تامین امنیت فونداسیون است.

خاکبرداری از اولین اقدامات در فرایند ساختمان‌سازی به‌شمار می‌آید. در واقع قبل از شروع فرایند کندن پی بنا باید مراحل خاکریزی کاملا دقیق و مهندسی‌شده انجام شده و بستر خاک برای فرایند پی کنی آماده شود. شما باید تمام مجوزهای لازم برای شروع عملیات خاکی را قبل از خاکبرداری اخذ کنید.

تخریب سطح با استفاده از ماشین‌آلات تخریب

عملیات خاکی پروژه‌های عمرانی خود را به تهران پی گستر بسپارید

تهران پی گستر یک پیمانکار معتبر در استان تهران است که از تجهیزات و روش‌های متنوعی برای عملیات خاکی پروژه‌های عمرانی استفاده می‌کند. مجموعه ما با تجهیز به انواع ماشین‌آلات پیشرفته و باتکیه‌بر دانش و تجربه پرسنل، روش‌های استفاده از باکت، پیکور، فک هیدرولیکی و تخریب دستی را برای تخریب و خاکبرداری و متدهای تاپ داون، سازه نگهبان خرپا، نیلینگ و مهار متقابل را برای کندن پی مورد استفاده قرار می‌دهد. شما می‌توانید بدون نگرانی از امنیت عملیات خاکی پروژه‌های عمرانی خود، خاکبرداری و گودبرداری اصولی را به مجموعه ما بسپارید.

سوالات متداول

مهم‌ترین تفاوت‌های کندن پی سازه و خاکبرداری چه تفاوت‌هایی هستند؟

تفاوت در عمق حفاری، نوع پروژه، میزان امنیت، تجهیزات مورد استفاده و نوع کاربرد از جمله این موارد هستند.

آگاهی از تفاوت گودبرداری و خاکبرداری چه ضرورتی دارد؟

برای اطلاع دقیق از میزان عمق گود زمین، افزایش امنیت بنا برای فونداسیون و جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافی باید این تفاوت‌ها را بشناسید.

تمایز اصلی پی‌کنی و خاکبرداری از نظر عمق حفاری زمین چیست؟

با خاکبرداری تا عمق 60 سانتی‌متر و با گودبرداری تا عمق بیشتر از 60 سانتی‌متر زمین حفر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *