بیمه تخریب ساختمان | بیمه عملیات ساختمانی چه حوادثی را پوشش می‌دهد؟

بیمه تخریب ساختمان

ضرورت قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تخریب ساختمان

تصور کنید که در مراحل مختلف تخریب ساختمان به دلیل عدم توجه به نکات ایمنی یا سهل‌انگاری کارکنان و به دلیل ریزش ساختمان یا سقوط مصالح حوادثی برای افراد مختلف به وجود بیاید. در چنین مواقعی چه فرد یا سازمانی باید هزینه خسارت واردشده را پرداخت کند؟ در تمامی عملیات‌های ساختمانی امکان بروز اینگونه حوادث وجود دارد. به همین علت شما پیش از شروع عملیات تخریب سازه مورد نظر باید به سراغ بیمه تخریب ساختمان بروید. در صورت وارد شدن خسارت مالی یا جانی به اشخاص ثالث، بیمه می‌تواند خسارت واردشده را جبران کند. در این مطلب، قصد داریم تا شما را با عوامل موثر بر هزینه این بیمه و حوادث تحت پوشش آن آشنا کنیم.

بیمه تخریب ساختمان چیست؟

به زبان ساده، بیمه تخریب ساختمان یکی از انواع بیمه ساختمان به شمار می‌آید که معمولا با نام بیمه عملیات نیز شناخته می‌شود. این بیمه در صورت بروز حوادث مختلف و ایجاد خسارت‌های مالی یا جانی برای اشخاص ثالث، وظیفه پرداخت غرامت و جبران خسارت‌های واردشده را برعهده دارد. به‌طورکلی، به تمامی افرادی که جزء کارگران و تیم اجرایی پروژه به شمار نمی‌آیند، اشخاص ثالث گفته می‌شود.

بیمه تخریب ساختمان

در صورتی که در هنگام اجرای پروژه تخریب سازه حادثه‌ای برای اشخاص ثالث به وقوع بپیوندد و محاکم قضایی کارفرمای پروژه را به عنوان مقصر معرفی کنند، کارفرما وظیفه دارد که خسارت‌های واردشده را جبران کند. به عنوان مثال، تصور کنید که در مراحل تخریب ساختمان، بخشی از مصالح بر روی سر افراد رهگذر یا بر روی خودروهای پارک‌شده در اطراف محوطه کارگاهی سقوط کنند. در چنین مواقعی شما به عنوان کارفرمای پروژه باید خسارت‌های جانی و مالی ایجادشده را جبران کنید. به همین علت است که معمولا کارفرمایان به سراغ بیمه عملیات ساختمانی می‌روند.

بیمه تخریب چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

یکی از سوالاتی که برای کارفرمایان پروژه تخریب ساختمان به وجود می‌آید، این است که بیمه تخریب ساختمان چه خسارت‌ها و حوادثی را تحت پوشش قرار می‌دهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که این بیمه به طور کلی هرگونه خسارتی را که به خاطر اجرای عملیات ساختمانی ایجاد شده باشد، جبران می‌کند. تفاوتی ندارد که خسارت‌های واردشده از چه نوعی باشند، بیمه شما موظف است در صورت اثبات مقصر بودن شما به عنوان کارفرما تمامی هزینه‌های مربوط به جبران خسارت و پرداخت غرامت را تقبل کند.

معمولا بیمه تخریب سه نوع خسارت را جبران می‌کند:

  • پرداخت هزینه خدمات پزشکی: در صورتی که عملیات ساختمانی منجر به آسیب دیدن اشخاص ثالث شود، بیمه وظیفه دارد تمامی هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی و پزشکی به منظور بازیابی سلامتی فرد یا افراد آسیب‌دیده را پرداخت کند
  • پرداخت غرامت فوت یا نقص عضو به افراد آسیب‌دیده: در صورتی که حادثه رخ‌داده در محوطه کارگاهی اجرای پروژه منجر به فوت افراد شود، شرمت بیمه وظیفه دارد که غرامت فوت را به وارث فرد پرداخت کند. همچنین اگر حادثه ساختمانی باعث نقص عضو افراد شود، شرکت باید دیه تعیین‌شده از سوی دادگاه را به افراد آسیب‌دیده پرداخت کند
  • پرداخت غرامت برای خسارت‌های مالی: در صورتی که اجرای عملیات باعث وارد کردن خسارت مالی به اموال اشخاص ثالث مانند خودرو، موتور سیکلت و … شود، شرکت بیمه موظف به پرداخت غرامت مالی و جبران خسارت واردشده به اموال این اشخاص خواهد بود

بیمه تخریب ساختمان

هزینه بیمه تخریب ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه مورد نیاز برای دریافت بیمه تخریب ساختمان در شرایط مختلف با یکدیگر متفاوت است. عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند بر روی مقدار این هزینه اثرگذار باشند. از آنجا که مسائل مالی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارفرمایان است و این افراد تمایل دارند که هزینه اجرای پروژه را تا حد امکان کاهش دهند، ضرورت دارد که برای مدیریت صحیح بودجه با عوامل موثر بر هزینه بیمه تخریب آشنا باشند. در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه کارفرمایان در این زمینه، آشنا می‌کنیم.

مدت زمان بیمه

مدت زمان بیمه یکی از عواملی است که می‌تواند به صورت مستقیم بر روی هزینه آن تاثیرگذار باشد. شما به عنوان کارفرما باید به این نکته توجه داشته باشید که حق بیمه عملیات‌های ساختمانی برخلاف سایر انواع آن به طور مستقیم با تعداد روز در ارتباط نیست. به عنوان مثال، حق بیمه شش ماهه به طور دقیق برابر با نصف حق بیمه یک ساله نیست، بلکه مبلغ آن تنها در حدود 20% کمتر است. به همین علت پیشنهاد می‌شود که در هنگام تعیین مدت زمان، حتما به مبلغ حق بیمه توجه داشته باشید تا بتوانید در کنار مدیریت صحیح بودجه خود، تا آخرین روز پروژه از خطرات احتمالی در امان بمانید.

نرخ تراکم منطقه مورد نظر

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث افزایش یا کاهش هزینه بیمه تخریب ساختمان شود، نرخ تراکم منطقه‌ای است که ساختمان در آن واقع شده است. بدون شک احتمال بروز حادثه در مناطق پرجمعیت و پرتردد در مقایسه با احتمال وقوع حادثه در مناطقی با تراکم جمعیتی کمتر بسیار بیشتر است. به عنوان مثال، اگر در مراحل تخریب یک سازه در مرکز تهران، شاهد سقوط مصالح ساختمانی باشیم، احتمال وقوع حادثه بسیار بالا است. بنابراین نرخ تراکم منطقه می‌تواند به صورت مستقیم بر روی هزینه کارفرمایان اثرگذار باشد.

میزان تعهد مالی

بدون شک یکی از عوامل موثر در تعیین هزینه و نرخ حق بیمه تخریب ساختمان، میزان تعهد مالی است. تعهد مالی با توجه به خسارت‌های مانند خسارت به خودروهای عبوری یا پارک‌شده، خسارت به ساختمان‌های مجاور، خسارت جانی به اشخاص ثالث و … تعیین می‌شود. احتمال وقوع هر کی از این حوادث نیز می‌تواند در تعیین میزان تعهد مالی اثرگذار باشد. در نتیجه کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه باید تمامی جوانب و حوادث احتمالی را در نظر داشته باشند.

بیمه تخریب ساختمان

تخریب ایمن سازه را به مجموعه تهران پی گستر بسپارید

تخریب سازه در محیط‌های شهری در برخی موارد با حوادث و خسارت‌های مالی و جانی همراه است. به همین علت، کارفرمای پروژه باید به منظور جبران خسارت و پرداخت غرامت به اشخاص ثالث خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد. در کنار بیمه کردن پروژه، شما به عنوان کارفرما باید به این نکته توجه داشته باشید که استخدام پیمانکاران باتجربه و متخصص نقش بسیار مهمی ر در کاهش حوادث و خسارت‌ها ایفا می‌کند.

مجموعه فنی مهندسی تهران پی گستر با برخورداری از یک تیم حرفه‌ای و بادانش آماده اجرای انواع عملیات‌ تخریب ساختمانی است. شما می‌توانید برای کسب مشاوره یا اجرای پروژه تخریب سازه در مناطق شمال و شمال غرب تهران با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

بیمه تخریب سازه چیست؟

این بیمه در صورت بروز حوادث مختلف و ایجاد خسارت‌های مالی یا جانی برای اشخاص ثالث، وظیفه پرداخت غرامت و جبران خسارت‌های واردشده را برعهده دارد.

بیمه تخریب چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

این بیمه هزینه خدمات پزشکی، غرامت برای خسارت‌های مالی و غرامت فوت یا نقص عضو به افراد آسیب‌دیده را پوشش می‌دهد.

چه عواملی بر هزینه بیمه تخریب تاثیرگذار هستند؟

میزان تعهد مالی، نرخ تراکم منطقه مورد نظر و مدت زمان بیمه از جمله مهم‌ترین پارامترهای تاثیرگذار بر هزینه این بیمه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *