روش تخریب ساختمان با دینامیت چگونه است؟

تخریب ساختمان با دینامیت

تخریب ساختمان با دینامیت؛ روش تخصصی تخریب سازه‌های بزرگ

تخریب سازه‌های بزرگ همواره از مهم‌ترین چالش‌های مهندسان و مجریان تخریب بوده است. رشد تکنولوژی باعث شده است تا مهندسان ساختمانی نیز بتوانند از مواد منفجره برای تخریب سازه‌های بسیار بزرگ و برج‌ها استفاده کنند. این روش به محاسبات دقیق و مهندسی‌شده نیاز دارد تا بدون آسیب به ساختمان‌های مجاور انجام شود. تخریب ساختمان با دینامیت روشی تخصصی است که در صورت رعایت استانداردهای لازم، سازه‌های غول‌پیکر را در کمتر از یک دقیقه ویران می‌کند. در این مطلب از وب‌سایت تهران گستر به بررسی فرایندها و اهمیت این روش تخریب ساختمان‌ها می‌پردازیم.

تخریب با دینامیت؛ بهترین روش تخریب سازه‌های غول‌پیکر

تخریب سازه‌های بزرگ و برج‌ها فرایندی پیچیده و حساس است که باید حتما بر طبق پروتکل‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق انجام شود. با توجه به رشد ساختمان‌سازی مدرن و ساخت برج‌های سر به فلک کشیده، بهترین روش برای تخریب این نوع از بناها، استفاده از دینامیت است.

تخریب ساختمان با دینامیت

دینامیت زمانی به کار می‌رود که با روش‌های سنتی نمی‌توان امنیت تخریب سازه را تامین کرد. مهندسان و مجریان تخریب، برای این فرایند نقاط ضعف ساختمان، مکان‌های مناسب برای تعیین دینامیت و وضعیت استحکام سازه را مد نظر قرار می‌دهند.

بر همین اساس مهم‌ترین مزایای تخریب ساختمان با دینامیت عبارت‌اند از:

  • قدرتمند بودن دینامیت برای تخریب سازه‌های بسیار بزرگ، برج‌ها، تونل‌ها، cooling tower و …
  • سرعت بالا در فرایند تخریب و کارایی فو‌ق‌العاده آن

امنیت، مهم‌ترین اصل در تخریب انفجاری سازه‌های بزرگ است

چگونگی استفاده از دینامیت برای تخریب سازه‌های بزرگ به دقت، احتیاط، دانش و تخصص بسیار بالایی نیاز دارد. در صورت عدم توجه به نکات ایمنی و استانداردهای اصولی، احتمال خسارت مالی و حتی جانی به ساختمان‌های اطراف وجود دارد. از سوی دیگر این کار نیازمند اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌ربط است تا با رعایت پروتکل‌های ایمنی و در یک بستر کاملا امن انجام شود.

برای افزایش ایمنی در زمان تخریب ساختمان با دینامیت نکات زیر مد نظر قرار می‌گیرد:

  • برای تخریب سازه با دینامیت ابتدا ستون‌های میانی تخریب شده و پس از چند ثانیه تاخیر، فرایند تخریب ستون‌های کناری شروع می‌شود
  • در صورت وجود فضای خالی در کنار ساختمان مانند فضای پارکینگ یا محوطه بیرونی، فرایند تخریب به‌گونه‌ای انجام می‌شود که سازه در این فضای خالی ریزش کند
  • در صورت محصور بودن ساختمان در بین سازه‌های دیگر، تخریب به صورتی انجام می‌شود که سازه بر روی خود فرو بریزد
  • برای تخریب سازه به یک سمت مشخص ابتدا ستون‌های آن سمت تخریب می‌شوند

مراحل تخریب ساختمان با استفاده از دینامیت‌

فرایند تخریب سازه‌های غول‌پیکر موضوعی تیمی و همه‌جانبه است. در واقع برای اطمینان از فرایند امن تخریب، باید تیمی متخصص تشکیل شود که هر کدام از اعضای آن بخشی از نقشه‌های سازه‌ای ساختمان را بررسی کنند. سپس این تیم بعد از بازدید از سازه، با جمع‌آوری نکات لازم درباره سیستم پایداری ساختمان، این اطلاعات را در اختیار متخصصین مواد منفجره قرار می‌دهند. متخصصین نیز با توجه به شرایط استحکام سازه و تجارب گذشته خود، نسبت به تعداد مواد منفجره، میزان آن‌ها و مکان مناسب برای قرارگیری آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند تا ساختمان در یک شرایط مهندسی ‌شده تخریب شود.

تخریب ساختمان با دینامیت

زمان مناسب برای استفاده از روش تخریب انفجاری

روش‌های فراوانی برای تخریب سازه‌ها وجود دارند؛ اما با افزایش تعداد طبقات بنا، تخریب آن نیز سخت‌تر می‌شود. مهندسان ساختمان برای افزایش سرعت تخریب و جلوگیری از آسیب به سازه‌های مجاور، روش تخریب ساختمان با دینامیت را استفاده می‌کنند. در این روش ساختمان‌های غول‌پیکری که در مجاورت سازه‌های دیگر هستند، با دینامیت تخریب می‌شوند.

در واقع در روش انفجاری سازه‌ها، وزن سنگین خود ساختمان باعث ریزش ناگهانی آن بدون آسیب به بناهای نزدیک می‌شود. اگر علاقه دارید تا با انواع روش‌های تخریب سازه‌ها آشنا شوید، مقاله موجود در صفحه تخریب ساختمان سایت تهران پی گستر اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مهندسی تخریب انفجاری برج‌ها چگونه است؟

در نگاه اول ریزش ساختمان‌ها بدون هیچ نظم خاصی انجام می‌شود و صرفا با قرار دادن چند مواد منفجره یک سازه غول‌پیکر در خود فرو می‌ریزد. درصورتی‌که برای تخریب ساختمان با دینامیت مدت‌های زیادی زمان صرف می‌شود و مهندسان با بررسی شرایط سازه، وضعیت آب‌وهوایی، میزان استحکام بتن و سایر مصالح ساختمانی، موقعیت مکانی سازه، شرایط ساختمان‌های مجاور و … برنامه‌ریزی‌های منظم و دقیقی را انجام می‌دهند.

مهندسان برای تخریب اصولی ساختمان‌های غول‌پیکر با استفاده از دینامیت، محاسبات پیچیده‌ای را انجام می‌دهند تا ساختمان در همان محل تعیین شده فرو بریزد و خسارتی به دیگر ساختمان‌ها وارد نکند.

همچنین مهندسان برای تخریب سازه‌ها از نیروی جاذیه زمین کمک می‌گیرند. برای این کار آن‌ها با ایجاد جرقه‌ای کوچک در نقاط تعیین شده، تخریب ساختمان را در شرایط دلخواه شروع می‌کنند. مواد منفجره با تاثیر بر بخش‌های باربر ساختمان، باعث سنگینی طبقات بالایی بر روی طبقات زیرین می‌شوند و به دلیل این که ساختمان در این شرایط توانایی تحمل وزن خود را ندارد، در کمتر از یک دقیقه کاملا ویران می‌شود.

تخریب ساختمان با دینامیت

تهران پی گستر؛ پیمانکار معتبر تخریب و گودبرداری‌ در تهران

در میان مجموعه‌های معتبر تخریب، خاکبردرای و گودبرداری ساختمان‌ها در تهران، مجموعه تهران پی گستر تخصصی‌ترین روش‌ها را به کار می‌گیرد. مجموعه ما با استفاده از انواع تکنیک‌های تخریب باکت، فک هیدرولیکی، پیکور، تاپ داون، سازه نگهبان خرپا، مهار متقابل و … خدمات تخریب و گودبرداری‌های عمیق را در مناطق مختلف تهران به‌ویژه مناطق شمالی و شمال غرب ارائه می‌کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با خدمات مجموعه، با کارشناسان مجرب سایت ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

روش تخریب ساختمان با دینامیت برای چه سازه‌هایی کاربرد دارد؟

از این روش برای تخریب سازه‌های غول‌پیکر، برج‌ها، تونل‌ها و … استفاده می‌کنند.

استفاده از دینامیت برای تخریب سازه‌های بزرگ چه مزایایی دارد؟

افزایش سرعت تخریب و قدرتمند بودن دینامیت برای ویرانی کامل سازه، از مهم‌ترین مزایای استفاده از این روش است.

مکانیزم عملکرد دینامیت برای تخریب سازه‌های ساختمانی چگونه است؟

دینامیت با اثرگذاری بر بخش‌های باربر سازه و با کمک از نیروی جاذبه، باعث تخریب ساختمان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *