تخریب ساختمان با گوی و شرایط استفاده از آن

تخریب ساختمان با گوی

تخریب ساختمان با گوی؛ روشی مکانیکی برای تخریب بناها

تخریب بناهای کوچک و بزرگ بر اساس شرایط و ضوابط خاصی انجام می‌شود. مجریان تخریب، برای این کار و متناسب با مهندسی سازه از روش‌های مکانیکی و دستی استفاده می‌کنند. تخریب ساختمان با گوی از روش‌های مهم مکانیکی است که با کمک ماشین‌های بزرگ و بر اساس استانداردهای ایمنی انجام می‌شود. به همین دلیل و با توجه به استفاده از جرثقیل برای تخریب بنا در این روش، به‌کارگیری نکات ایمنی برای حفظ سلامت کارگران، سازه و بناهای اطراف آن بسیار اهمیت دارد. بر همین اساس در این مطلب از تهران پی گستر به بررسی روش تخریب بنا با استفاده از توپ فلزی می‌پردازیم.

نقش گوی در تخریب سازه‌ها

گوی یا توپ تخریب، گویی بزرگ و فولادی است از طریق زنجیر به جرثقیل متصل شده است. این گوی با کمک انرژی جرثقیل فشار زیادی به سازه وارد می‌کند و باعث تخریب آن می‌شود. با توجه به ضرورت وجود فضای باز و کافی برای تخریب سازه با گوی، پیمانکاران تخریب بنا برای ساختمان‌های مخروبه، سیلوها و تاسیسات صنعتی از این روش استفاده می‌کنند. البته استفاده از روش تخریب بنا با گوی، در ساختمان‌های بزرگ و کوچک نیز ممکن است؛ اما باید ضوابط آن رعایت شود. شما می‌توانید برای شناخت فرایندهای تخریب سازه‌ها، به صفحه تخریب ساختمان در سایت تهران پی گستر سری بزنید.

تخریب ساختمان با گوی

ضوابط تخریب سازه با گوی

مجموعه‌های معتبر تخریب بنا، برای استفاده از روش تخریب ساختمان با گوی، باید برخی استانداردها را مد نظر قرار دهند. این ضوابط علاوه بر افزایش ایمنی تخریب، از آسیب زدن به سازه‌های مجاور نیز جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای استفاده از این روش، حتما از پیمانکاران مجرب و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

بر همین اساس مهم‌ترین ضوابط تخریب ساختمان با گوی عبارت‌اند از:

  • برای استفاده از این تکنیک می‌توان از دو روش عمودی (رها کردن گوی از بالا بر روی ساختمان) و آونگی و هم‌جهت با بازوی دستگاه استفاده کرد
  • مساحت فضای آزاد عملیاتی بین جرثقیل و سازه باید به اندازه 50 درصد ارتفاع سازه باشد
  • اطراف سازه باید کاملا با فنس‌های ایمن محصور شوند تا هیچ کس نتواند به آن جا وارد شود
  • یک شخص راهنما و مسلط به روش تخریب سازه با گوی نیز باید به اپراتور کمک کند
  • به هیچ عنوان عملیات تخریب نباید در مجاورت خطوط جریان برق هوایی انجام شود
  • کابلی ثانویه باید به‌صورت افقی به گوی متصل شود تا حرکات آن را کنترل کند
  • بوم دستگاه نباید بیشتر از 3 متر از ساختمان ارتفاع داشته باشد
  • به جز موارد ویژه، این روش باید از بالا به پایین انجام شود

مراحل استفاده از توپ فلزی برای تخریب بنا

فرایند مهندسی شده دقیقی برای استفاده از روش تخریب ساختمان با گوی وجود دارد. مهندسان بر اساس استانداردهای جهانی نسبت به تخریب سازه با این روش اقدام می‌کنند. تمام مراحل تخریب بنا با کمک این روش باید دقیق و حساب‌شده انجام شود؛ در غیر این صورت احتمال آسیب به نیروهای انسانی وجود دارد. در ادامه به مهم‌ترین مراحل استفاده از توپ فلزی برای تخریب بنا اشاره می‌کنیم.

بررسی ساختمان؛ اولین مرحله از تخریب بنا با گوی

مهندسان تخریب سازه، در ابتدا شرایط سازه را کاملا بررسی می‌کنند تا از انجام این روش مطمئن شوند. در صورت مناسب نبودن شرایط، آن‌ها روش دیگری را جایگزین می‌کنند. بررسی‌های ساختمان برای روش تخریب با گوی، شامل ارزیابی نقاط ضعف سازه، استحکام مصالح مورد استفاده و میزان توانایی گوی تخریب در برابر مقاومت ساختمان است.

ایجاد بستر ایمن برای محیط

تمام نکات ایمنی لازم برای انجام روش تخریب سازه با گوی، باید قبل از شروع این روش اتخاذ شوند. مجریان این روش تمام موارد غیر ضروری را برای جلوگیری از وقوع حوادث خطرناک و غیر مترقبه از بین می‌برند تا فضای کافی بر اساس استانداردهای مورد نظر برای حرکت توپ وجود داشته باشد.

تخریب ساختمان با گوی

انتخاب روش مناسب برای استفاده از گوی تخریب

با توجه به مساحت بنا، ارتفاع سازه، استحکام مصالح ساختمانی و شرایط ساختمان نسبت به دیگر سازه‌های مجاور، مهندسان از دو روش دستی و ماشینی برای ضربه زدن به بخش‌های ساختمان با گوی استفاده می‌کنند. برای به‌کارگیری ماشین‌ها، معمولا جرثقیل، بولدوزر و لودر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توجه به مدیریت اصولی ضایعات

در زمان تخریب ساختمان با گوی، ضایعاتی تولید می‌شوند که مدیریت صحیح آن‌ها، بسیاری از هزینه‌های انبوه‌سازان و صاحبان ملک را کاهش می‌دهد. در‌صورتی‌که این ضایعات به درستی جمع‌آوری و بازیافت شوند، علاوه بر بازگشت برخی هزینه‌های تخریب، سازماندهی آن‌ها را در زمان پاک‌سازی راحت‌تر می‌کنند.

جلوگیری از آسیب‌های جانبی و احتمالی

استفاده از هر نوعی از روش تخریب بنا می‌تواند به ساختمان‌های مجاور، شبکه‌های آب و برق، خطوط زیر زمینی و … آسیب وارد کند. بر همین اساس مهندسان در زمان تخریب بنا با توپ باید تمام جوانب را بسنجند و احتمال آسیب به بخش‌های مختلف را به حداقل برسانند.

هدایت تخریب مهم‌ترین مرحله تخریب بنا با گوی است

تخریب سازه با کمک توپ‌های فلزی باید بسیار دقیق و به‌صورت مرحله‌ای انجام شود. این کار به این دلیل است که از خطرات احتمالی جلوگیری شود و مهندسان بتوانند با زمان‌بندی دقیق، بخش‌های موردنظرشان را از ساختمان تخریب کنند.

تخریب ساختمان با گوی

تهران پی گستر؛ پیمانکار معتبر تخریب بنا با جدیدترین روش‌ها

انتخاب مجموعه مناسب برای تخریب بنا، در افزایش ایمنی سازه نقش مهمی دارد. مجموعه‌های معتبر متناسب با شرایط سازه از روش‌های مختلفی برای تخریب سازه استفاده می‌کنند. مجموعه تهران پی گستر یک پیمانکار معتبر در زمینه خدمات تخریب، خاک‌برداری و گودبرداری است که خدمات ساختمانی بسیاری را ارائه می‌دهد. مجموعه ما با ارائه خدماتی تخصصی به انبوه‌سازان تهرانی، ایمن‌ترین روش‌ها را برای تخریب ساختمان به کار می‌گیرد. شما می‌توانید برای شناخت روش‌های خدمات تهران پی گستر با کارشناسان سایت ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

تخریب سازه با توپ فلزی با چند روش انجام می‌شود؟

این روش با دو راهکار عمودی و هم‌جهت با بازوی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش تخریب ساختمان با گوی در کدام بناها کاربرد بیشتری دارد؟

معمولا برای تخریب بناهایی که فضای بیشتری دارند مانند؛ سازه‌های صنعتی، سیلوها و ساختمان‌های مخروبه از این روش استفاده می‌کنند

برای تخریب بنا با گوی از چه ماشین‌هایی استفاده می‌شود؟

بولدوزر، لودر و جرثقیل از ماشین‌هایی هستند که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *